יום חמישי, 21 בינואר 2010

הדילמה של הגולה המוזהבת

"והיה כי תבאו אל הארץ אשר יתן ה' לכם כאשר דבר ושמרתם את העבודה הזאת"  (פרשת בא, שמות י"ב, כ"ה) 
רמב"ן על ספר המצוות: שצוונו לרשת הארץ שה' יתברך נתן לאבותנו ולא לעזבה לאומות או לשממה, ככתוב בתורה (במדבר ל"ג, נ"ג) 'והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה. והתנחלתם את הארץ...'
בנסיעתי לארה"ב לביקור משפחתי חשתי ניכור רב מהקהילה היהודית, במיוחד מקהילת ה"מודרן אורתודוקס" (דתי מודרני) שלכאורה יש להם הכל, שפע כלכלי, מוסדות תורה מפוארות, יחסים טובים עם שכניהם הגויים, והשפעה רבה על החברה הכלכלה ותרבות האמריקאית.  במבט שני רואים שהיהדות האורטודוקסית באמריקה נמצאת בדילמה עצומה, אפשר להגיד באופן בוטה, הם חיים באשליה. 
איך יהודי דתי באמריקה יכול להגיד בתפילתו, שלוש פעמים ביום "ויקבץ אותנו מארבע כנפות הארץ לארצנו" וכל פעם שמברכים ברכת המזון אומרים "הרחמן הוא ישבור עולנו מעל צווארנו והוא יוליכנו קוממיות לארצנו." ??? 
בספר הכוזרי כתב רבי יהודה הלוי שמי שאומר בתפילתו "המחזיר שכינתו לציון" ואין כוונתו לחזור לציון בעצמו, תפילתו כציפצוף הזרזיר. 
משל למה הדבר דומה? ילד ביקש מאביו לקחת אותו לקירקס. לאחר תחנונים רבים אביו הסכים. בדרך לקרקס הילד ממשיך ומילל, "אבא, הבטחת לקחת אותי לקירקס". נכנסים לאוהל הקירקס  והילד בשלו,  "אבא, הבטחת לקחת אותי לקירקס". בתגובה האב נתן לבנו סטירה מצלצלת ואמר: "כפוי טובה שכמוך! הבאתי אותך למקום שביקשת, קניתי לך כרטיס והזזתי אחרים ממקומם כדי שיהיה לך מקום לשבת."  
בדרך דומה רצה הרב טייכטל בספרו "אם הבנים שמחה" להסביר את  סיבת השואה. הקב"ה ניהל את ההיסטוריה כך ששיבת ציון המודרנית תביא הזדמנות להצלת יהודי אירופה אך לדאבון כולם הרוב המוחלט כולל רוב גדולי התורה באירופה סרבו להכיר בנסים הגלויים שהביאו לחזרת עם ישראל לארצו.  
יוצא מן הכלל היה הראי"ה קוק שהיה ראש וכתפיים מעל כולם בדורו (והרבה לפני השואה) קרא ליהודי אירופה לעלות לארץ ולהמלט מאסון הקרב ובא. 
אין בכוונתי לנבא שואה דומה באמריקה אך שואה שקטה מתרחשת מול עינינו עקב התבוללות ונישואי תערובת. 
שיבת העם היהודי לארצו אינה חלום. מאה שנות מאבק והקרבה הפכו אותה למציאות. לכל יהודי בעולם יש חלק בשיבת ציון של ימינו ועל כל יהודי לממש את חלקו בעשיה. 
ברוח הדרשה המפורסמת של הרב קוק בבית כנסת החורבה שנים לפני השואה נאמר:
קול שופר הגאולה מהדהד בימינו. מי לא ישמע?

החנוכיה הגדולה ביותר בעולם (לדעת החב"דניקים)
מוצב ליד סנטרל פארק בניו יורק (חנוכה תש"ע)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה